Sportvasten

Overgewicht en een ongezonde leefstijl gaan vaak samen. Door te weinig beweging en ongezonde maaltijden is de balans tussen calorie inname en calorie verbranding zoek. We worden dikker, wat resulteert in tal van lichamelijke ongemakken en een grotere kans op ernstige ziekten. Diëten werken vaak maar tijdelijk en de kans op meer kilo’s dan ervoor is groot.  Sportvasten is een bewezen methode om voorgoed gewicht kwijt te raken. Het geheim is de ‘metabolic switch’. Hierbij gaat je lichaam over van het verbranden van  suikers naar het verbranden van vetten. Dit bereik je door met een minimale koolhydraat inname intensief te sporten. De gedachte hierachter is dat door op een vrijwel lege maag te sporten je lichaam je koolhydraatreserves opmaakt. Zodra deze ‘op’ zijn ga je vet verbranden. Door dit gedurende tien dagen te doen worden je spieren en lever getraind om voortaan bij inspanning vet in plaats van suiker te gebruiken.

Hoe werkt het?
Ons voedingspatroon is te veel gericht op koolhydraten en dan met name snelle suikers (snoep, frisdrank, witte graanproducten, cruesli). Wanneer je vervolgens gaat sporten gaat je lichaam als eerste deze suikers verbranden. Aan het verbranden van vetten komt je lichaam vaak niet eens toe. Wil je (blijvend) afvallen en gezonder leven dan zal je minder koolhydraten moeten eten en meer eiwitten en goede vetten.

Sportvasten is een trainingskuur van tien dagen, waarin je zowel sport als vast en daarnaast voedingssupplementen gebruikt. Door deze uitzonderlijke combinatie wordt de vetstofwisseling gestimuleerd en de suikerstofwisseling vertraagd. Hierdoor zullen je sportprestaties verbeteren (een verhoogde vetverbranding zorgt er namelijk voor dat je inspanningen langer volhoudt), herstel je sneller, voel je je fitter en vitaler en neemt je behoefte aan zoetigheid af.

Make the Switch
De eerste drie dagen eet je minder dan normaal, om je lichaam voor te bereiden op het vasten. Tijdens de vastendagen drink je maximaal drie glazen vruchtensap plus thee, water en koffie naar wens. De laatste vier dagen bouw je je voeding weer langzaam op. Iedere dag train je 20 tot 30 minuten op een hoge intensiteit. De supplementen die je tijdens de kuur inneemt helpen het hongergevoel te verminderen en je lichaamscellen de switch te maken van suiker- naar vetverbranding.